Kommunicera med Göteborgs Kommunikationshus!

Vi erbjuder föreläsningar på temat kommunikation, där vi delar med oss av vår kunskap. Kom, lyssna, lär, mingla och diskutera! Efter föredraget blir det diskussion och mingel. Enkelt tilltugg i form av macka, kaffe och te serveras.

Tid: Mellan 16:45 och 19:00.
Föredraget börjar 17.15 och håller på ca 1 timma.
Plats: Göteborgs Kommunikationshus, Norra Hamngatan 40
Anmälan: Föredragen är kostnadsfria men antalet platser begränsade, så anmäl dig i god tid genom formuläret på sidan. Vid förhinder, avanmäl dig snarast till seminarium@goteborgskommunikationshus.se.
I annat fall debiteras 100 kronor ex moms.

 

 

 

Genomförda seminarier

Kommunikation för relation eller position?7 april, 2016: Kommunikation för relation eller position?
Går det att kommunicera på ett sätt som är inkluderande och jämlikt? När och varför skulle det vara nödvändigt eller önskvärt?
Genom att göra nedslag bland normer, argumentationstekniker, kroppsspråk och härskarteknik försöker retorikern Kent R Andersson sätta fingret på de medvetna och omedvetna kommunikationssätt vi använder i vardagen, hur språket kan förändra strukturer, och hur det som en gång var språklig norm, idag är tabu.

Föredraget börjar 17.15
Kent R Andersson, ZicZac Produktion
ziczac.se

20 januari, 2016: Gör en podcast och nå din publik
Podcasten är ett alternativ till blogg och nyhetsbrev - ett personligt sätt att förmedla sitt budskap rakt in i öronen på publiken. Hela 30 procent av svenskarna har någon gång lyssnat på en podd och intresset växer.
Två av företagarna på Göteborgs Kommunikationshus har startat varsin podcast under hösten. Lena Göthberg producerar Shipping Podcast, en podd om sjöfartsnäringen och Ragnhild Larsson gör Klimatpodden.
Lena & Ragnhild delar med sig av sina erfarenheter av att starta en podcast och hur man går vidare från den där otroliga känslan att första gången befinna sig på iTunes till att ta nästa steg och utveckla konceptet.

Föredraget börjar 17.15.
Ragnhild Larsson, Konvoj Produktion | Lena Göthberg, GIGS by Lena G
goteborgskommunikationshus.se

22 oktober, 2015: Låt förändring och utveckling bli dina framgångsfaktorer!
Förändring och utveckling är nödvändig – den organisation som inte utvecklas kommer, på sikt, att sakta men säker avvecklas.
Förändringar kräver både ork, mod och tålamod för att bli lyckosamma – vi bjuder på våra erfarenheter och några verktyg att använda på vägen!
Marianne Nordmark är ekonom och beteendevetare och arbetar med ledar- och grupputveckling.
Karina Lindgren är utbildad jurist. Hon coachar och utbildar ledare i kombination med förändringsledning.

Föredraget börjar 17.15
Marianne Nordmark, Nordmark Utveckling | Karina Lindgren, Kareva
goteborgskommunikationshus.se

Västlänken – en kommunikativ utmaning23 september, 2015: Västlänken – en kommunikativ utmaning
Anette Palle, kommunikationsstrateg för Projekt Västlänken i staden funderar kring hur kommunikationen till medborgarna har fungerat.
Vad har varit bra? Vad kunde gjorts annorlunda?
Anette har en bakgrund som kommunikationschef på stadsbyggnadskontoret och i transportbranschen på företag som DHL och Maersk.

Observera att seminariet kommer att behandla kommunikationen av Västlänken, inte dess vara eller inte vara.

Föredraget börjar 17.15
Anette Palle, Göteborgs Stad

Anpassa säljarbetet till kundernas nya köpbeteende26 maj, 2015: Anpassa säljarbetet till kundernas nya köpbeteende
Möjligheten att hitta information i digitala kanaler har förändrat vår köpprocess. Innan vi kontaktar en leverantör är vi väl pålästa.

På vilket sätt kan du som leverantör möta kunderna där de är och hur påverkar det din säljprocess?

”Social selling” innebär att man möter beslutsfattare tidigt i köpprocessen och får ett bättre utgångsläge när kunden är mogen att köpa.

Vad innebär detta för säljprocessen? Har den traditionella säljaren gjort sitt?

Maria berättar hur du kan anpassa ditt säljarbete till kundernas nya sätt att köpa varor och tjänster.

Maria Ulfvin Larsson har arbetat med värdeskapande lösningsförsäljning i IT-branschen i många år och driver sedan 2009 sin egen konsultverksamhet inom säljutveckling. Där hjälper hon företag att korta ned säljcykeln genom att arbeta effektivt och smart, så att de säljer mer och får nöjdare kunder.
Maria Ulfvin Larsson, emanka konsult
emanka.se

Alla vill till himlen, men få vill ju dö19 mars, 2015: Alla vill till himlen, men få vill ju dö
Ola Ekman berättar om sina erfarenheter kring hur man kan växa utan gränser och förverkliga sina drömmar.

Ola är en serie-entreprenör som har byggt upp många olika företag, varav två bolag nu finns på börsen. Han har producerat Hollywoodfilm, byggt en golfbana och introducerade de första tv-spelen i Sverige. Olas starka engagemang i socialt entreprenörskap har resulterat i arbete med drog/alkoholbehandling, i Sydafrika med mikrofinansiering. Nyligen kom han hem från Rwanda, där han etablerade en nationell Entreprenörsskola för att hjälpa människor ut ur fattigdom. Hans senaste projekt är en ny Innovationsplattform i Göteborg som startar i augusti i år. Sedan 15 år är Ola är föreläsare på Mastersutbildningarna i Management, Tillväxt och Entreprenörskap på Handelshögskolan i Göteborg.
Ola Ekman, First To Know

Strategisk kommunikation i sociala medier – hur man konkurrerar med söta kattungar26 februari, 2015: Strategisk kommunikation i sociala medier – hur man konkurrerar med söta kattungar
Att som organisation gå med i exempelvis Facebook var för några år sedan något som skulle motiveras, idag är det snarare valet att inte finnas på Facebook som kräver en förklaring. I ett allt mer gränslöst, digitalt samhälle konsumerar, delar och skapar människor innehåll i snabb takt. Detta har öppnat för nya kanaler där organisationer kan synas och kommunicera med sin målgrupp, men att lyckas höras i bruset är svårare än vad man tror. Det räcker inte att ha en underbar produkt, utan man måste även vara aktiv, lyhörd samt skapa engagerande innehåll. Sara Åhman arbetar som PR-konsult och har precis skrivit sitt examensarbete inom kommunikation i sociala medier. Under seminariet kommer hon förklara vad hon kommit fram till samt diskutera varför företag bör finnas på sociala medier och hur man skall bete sig för att fånga sin målgrupps uppmärksamhet.

Föredraget börjar 17.15
Sara Åhman, Andréasson Public Relation
anpr.se

Förlitar du dig på "duschidéer" i ditt professionella arbete?22 januari, 2015: Förlitar du dig på "duschidéer" i ditt professionella arbete?
Vi är alla födda kreativa och de flesta kan komma på idéer. Ofta kommer idéer i duschen eller på lördag morgon när du vaknar, kanske på natten eller på löprundan. Problemet är att du behöver oftast idéerna på jobbet när en utmaning dyker upp. Dessutom är duschidén bara en idé bland många och den kanske inte är den bästa av alla lösningar som finns.
Kimmo kommer att visa en innovationsmetod där du får lära dig hur du kan generera hundratals idéer och sedan välja bland dem så att du hittar idéer i världsklass för din utmaning och detta på kontoret eller platsen där du befinner dig.

Föredraget börjar 17.15

Kimmo Hakonen är konstnär och föreläsare. Läs mer om honom här http://www.kimmo.nu eller om hans föreläsningar här http://www.dagear.se
Kimmo Hakonen, Konstnär / Föreläsare
kimmo.nu

Retuschering – från teknik till etik4 december, 2014: Retuschering – från teknik till etik
När retuschering kommer på tal handlar det ofta om något misslyckat fall av moderetusch. En debatt om medias ansvar för människors självkänsla följer ofta därpå. Många förknippar just retusch med mode och skönhet men faktum är att i stort sett alla bilder som exponeras i reklamsammanhang har genomgått någon form av retusch. Karl Nilsson arbetar som retuschör och kommer att tala om det mesta som rör ämnet. Allt från moral till hur det kan gå till rent tekniskt.

Föredraget börjar 17.15
Karl Nilsson, Studio Mint
studiomint.se

Kommunicera med värde i sociala medier8 oktober, 2014: Kommunicera med värde i sociala medier
Alla pratar om Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, YouTube... Det tar för mycket tid, var ska jag vara, vad ska jag göra där? Vad ska jag dela privat och i mitt företag och hur hanterar jag alla informationsflöden?
Kerstin Söderberg, erfaren kommunikatör både online och offline, kommer att leda en workshop där vi belyser detta. Med fokus på Människor-Möten-Mening kommer du få med dig tankar och tips om hur du kan kommunicera med värde, på det vis du själv vill och väljer.

Föredraget börjar 17.15
Kerstin Söderberg, Palorial

Rösta på mig! – om politisk retorik4 september, 2014: Rösta på mig! – om politisk retorik
Hur gör de politiska partierna för att övertyga oss väljare? Finns det sakargument i politiken eller handlar allt om värderingar? Behandlas kvinnliga och manliga politiker olika? När det återstår tio dagar till riksdagsvalet kommer retorikexperten Kent R Andersson försöka beskriva hur den politiska retoriken fungerar - i ett historiskt, men också samtida perspektiv. Seminariet lovar försöka vara helt fritt från partipolitiska ställningstaganden.

Föredraget börjar 17.30
Kent R Andersson, ZicZac Produktion

Semesterretorik - ta kontrollen över din ledighet12 juni, 2014: Semesterretorik - ta kontrollen över din ledighet
Snart börjar semestern och under fem veckor får du möjlighet att göra allt du vill… nästan. Plötsligt finns de där - kraven! Du måste leva upp till förväntningar om vad en semester ska innehålla; en resa, ett äventyr, umgås med släktingar och vänner. Fast du egentligen bara vill ta dagen som den kommer, så är semestern plötsligt lika schemalagd som vilken arbetsmånad som helst.

I säsongens sista seminarium på Göteborgs Kommunikationshus får du lära dig hur du med retorikens hjälp kan ta kontrollen över din lediga tid, säga nej till sådant du inte vill göra och samtidigt undvika semesterkonflikterna.

Föredraget börjar 17.15
Kent R Andersson, ZicZac Produktion

Mötesplatser: vad får människor att interagera socialt?15 april, 2014: Mötesplatser: vad får människor att interagera socialt?
Hur planerar man för mötet mellan människor och vad skapar förutsättningarna för att vi inte bara träffas utan också interagerar? Team-work och kreativa samtal uppstår inte endast i planerade möten, utan också i spontana träffar som uppstår. Vad gör att vissa platser på kontor och i städer är mer befolkade, trivsamma och produktiva än andra?

Arkitekten och affärsutvecklingschefen Aila Hirvonen vill få igång den allmänna debatten och öka kunskapen om hur vår bebyggda miljö påverkar oss och våra möjligheter att skapa ett socialt och inkluderande samhälle.

För mer information: www.a-extent.com
Föredraget börjar 17.15
Aila Hirvonen, A&EXTENT

Vitsen med att ha en logotyp. Tillvägagångssätt och arbetsprocesser.20 mars, 2014: Vitsen med att ha en logotyp. Tillvägagångssätt och arbetsprocesser.
Det är väl inte så svårt att göra en logo? Måste man verkligen ha en? Seminariet vänder sig i första hand till dig som har ett företag och vill veta mer om hur processen kan gå till när du ska ha en logotyp.

AD och kommunikationsstrategen Eva Olsson ger en inblick i tillblivelsen av en logotyp, vikten av att namn, form och färg samverkar och vad som kan vara bra att tänka på i samarbetet mellan kund och formgivare.

Föredraget börjar 17.15
Eva Olsson, Olsson Lindgren Kommunikationsbyrå

Brainwalk20 februari, 2014: Brainwalk
Think outside - no box required!

Brainwalk som metod bryter låsta mötesmönster, förlöser idéer, skapar fler samarbetsmöjligheter och får nya saker att hända. Inte som en teambildande övning, utan som en påtaglig utvecklingskraft i organisationers riktiga verksamhet.

Malin Oest hjälper företag att sluta tala i klyschor, schabloner och tomma ord för att istället skapa förutsättningar för att mötas och prata på riktigt såväl internt inom sin organisation som med sin omvärld.
För mer information: www.huvudfoting.nu
Föredraget börjar 17.15
Malin Oest, Huvudfoting

Varumärket i direktsändning28 november, 2013: Varumärket i direktsändning
Hur får vi nu organisationen med på varumärket?" undrar många verksamheter. "Det svåraste steget är det sista - implementeringen", hävdar många varumärkeskonsulter. Men varumärket är ju aldrig separerat från organisationen! Varumärket pågår hela tiden, och genom att BÖRJA i det man tidigare kallat sista fasen blir varumärket genast levande. Ulrica Ramstedt från Marlon Productions presenterar en arbetsmodell för HUR du styr ett varumärke i ständig direktsändning.
Ulrica Ramstedt, Marlon Productions

"Allt finns gratis på nätet, det är ju bara att ta!" - om upphovsrätt idag17 oktober, 2013: "Allt finns gratis på nätet, det är ju bara att ta!" - om upphovsrätt idag
Catharina Bratt arbetar med allmän affärsjuridik, är specialiserad inom immaterial- och marknadsrätt och har stor kompetens inom reklamrelaterade frågor. Ofta hanterar hon frågor om marknadsföring, internet, tryck- och yttrandefrihet samt avtal och tvister. Nu har du chansen att få mer kött på benen om IP-rättigheter, varumärken, patent, upphovsrätt, mönster/design, företagshemligheter och andra immateriella rättigheter.
Catharina Bratt, Advokatfirman Glimstedt

Bra presentationsteknik med PowerPoint - är det möjligt?19 september, 2013: Bra presentationsteknik med PowerPoint - är det möjligt?
De allra flesta använder PowerPoint eller Keynote när de håller sina presentationer och föredrag. Samtidigt tycker de allra flesta att det är fruktansvärt tråkigt att se andras PowerPoint-presentationer. Hur kan man använda PowerPoint på ett vettigt sätt? Vad säger forskningen? Vad finns det för alternativ?
Retorikkonsulten Kent R Andersson bjuder på tips, råd och hur man undviker de värsta fällorna.
Kent R Andersson, ZicZac Produktion

21 maj, 2013: Utveckla ditt personliga ledarskap med kommunikation
Om framtoningens betydelse och tips om hur vi kan utveckla vårt personliga ledarskap genom mental träning, teamkartan och nätverk på riktigt. 
Andrea Jovell är kursledare i egna företaget Vidunderlig AB, specialiserad på kommunikation & ledarskap. 
Aktuell med boken Framtoning. Marie J Andersson är internationell coach med bolaget Trefemett, jobbar med teamutveckling och personlig coaching privat och business. För mer information: www.vidunderlig.se och www.trefemett.se
Andrea Jovell, Marie J Andersson

Tala är silver. Skriva är guld.11 april, 2013: Tala är silver. Skriva är guld.
Om skrivandets kraft för personlig utveckling och hälsa…
Ann Westermark är skribent och kursledare i egna företaget Skrivhälsan AB, specialiserad på skrivande för personlig utveckling & hälsa.
Aktuell med Författarkortleken och Skrivhjärtat. För mer information: www.skrivhalsan.se
Ann Westermark, Skrivhälsan AB

Ljudsätt ditt varumärke!21 mars, 2013: Ljudsätt ditt varumärke!
Ett anpassat ljudlandskap skapar en känslomässig relation mellan varumärket och dina kunder. Med hjälp av ljud omformas verksamhetens kärnvärden och budskap till just de känslor vi önskar att kunden ska uppleva.
Martin Ljungdahl från Soundmark berättar om soundscaping; metoden att skapa de bakgrundsljud i butiker, restauranger, väntrum och SPA-anläggningar. Vi får också veta mer om sonic branding, det vill säga att ljudsätta varumärken genom att till exempel rikta ljud i en butik, för att öka intresset för och försäljningen av en viss vara eller varugrupp.
Martin Ljungdahl, Soundmark

Inkluderande kultur7 februari, 2013: Inkluderande kultur
Vad, varför och hur. Och vad har det med kommunikation att göra? Välkommen till en interaktiv kortresa till och i några av livets alla dimensioner.
Magdalena Helander, CoreCode International

Gå på skattjakt in din organisation!6 december, 2012: Gå på skattjakt in din organisation!
Japanerna kallar ofullkomligheter i sina företag för skatter. Gå på skattjakt i din egen organisation! Med utgångspunkt från en holistisk bild tittar vi på ett antal mycket konkreta framgångsfaktorer. Kunskapen finns inom din organisation, det gäller bara att ställa rätt frågor. Alla i verksamheten att delta oavsett den egna professionen.
Gunnar Lindgren, Olsson & Lindgren

Storytelling och berättelsens kraft8 november, 2012: Storytelling och berättelsens kraft
Lyft fram berättelserna som berör och skapar förändring.
Ragnhild Larsson, Konvoj Produktion

Effektiva kommunikationsstilar4 oktober, 2012: Effektiva kommunikationsstilar
Oavsett om du har formell makt, som t.ex. chef, är en expert på ett område eller vill påverka utan att du har den formella makten kan din förmåga att växla mellan olika kommunikationsstilar vara avgörande för om du kommer att lyckas eller inte.
Kent R Andersson, ZicZac produktion